Cestování bez bariér

Kategorie: EVROPA

Belgie

Bray-Dunes    Zeebrugge    Zwin   Bruggy - Plavba lodí, Choco story   Gent    Luxembourg   Fotky

Lehká obtížnost

Víkend v Belgii a okolí

Na konci března roku 2012 jsme se s Míšou (tehdy ještě jako kamarádi) dohodli, že pojedeme v dubnu do Belgie za naší společnou kamarádkou Leou, která bydlela ve městě Gent. Já osobně Jsem měl z celé cesty obavy. Jelikož jsem neměl žádné zkušenosti jako doprovod s člověkem upoutaného na invalidním vozíčku. To, že má Míša procestovanou Čínu a Švédsko mě jediné uklidňovalo. Nakonec byly moje obavy úplně zbytečné. Na začátku dubna jednoho čtvrtečního odpoledne jsem do auta naskládal Míšu, vozíček a zavazadla a okolo 16. hodiny vyrazili z Liberce směr belgické město Gent. Později se ukázalo, že čas odjezdu byla dobrá volba. Na dálnicích v Německu nebyl velký provoz, a při projíždění velkých měst nás nezastihla žádná dopravní zácpa.

Po průjezdu Nizozemskem jsme okolo jedné hodiny ráno překročili hranice Belgie. Jelikož jsme byli s naší hostitelkou Leou domluveni, že přijedeme až v pátek odpoledne, měli jsme v plánu jednu noc přespat ve stanu u moře. U města Gent jsme tedy nesjeli a pokračovali dále směr Oostende. Vhodné místo ke stanování u moře jsme našli okolo třetí hodiny ráno ve francouzském městečku Bray-Dunes. Stanovali jsme zde na jedné z písečných dun vedle parkoviště u riviéry a šli spát.

Bivak na pláži Duna na které jsme bivakovali

Druhý den - Zeebrugge a ptačí rezervace Zwin

V pátek ráno mě po dvouhodinovém spánku probudili rackové a šumění moře. Otevřel jsem stan. Vyskytl se mi nádherný výhled na moře a azurové nebe. Vypadalo to, jako kdybychom nebyli ve Francii, ale někde na poušti. Po probuzení Míši jsme si zabalili a šli si koupit snídani.

Cestou jsme obdivovali čistotu a malebnost městečka. Překvapovalo nás, že takhle malé městečko má vychytané přechody pro vozíčkáře mezi chodníkem a silnicí. K snídani jsme si koupili vynikající čokoládovou francouzskou pochoutku Chocolate eclaire. Po snídani jsme se vrátili zpět do Belgie a zavítali do přístavního města Zeebrugge.

První chvíle na francouzském pevnině  Plážová promenáda

V přístavu Zeebrugge lze vidět majákovou loď s ponorkou, bohužel tato atrakce není bezbariérová. Mimo jiné je zde možné vidět přístaviště s nejrůznějšími plachetnicemi. Z přístaviště jsme navštívili ptačí rezervaci s názvem Zwin. Zde nás překvapila velikost a rozmanitost rezervace. Samotná rezervace je bezbariérová, ačkoliv část stezek vedla mimo asfalt po štěrkových cestách. Z rezervace jsme konečně zamířili do města Gent, kde jsme se ubytovali a plánovali další kroky našeho putování.

PonorkaMajáková loď

Třetí den - Bruggy

Osobně jsem byl na město moc zvědavý, protože zhruba půl roku předtím jsem viděl stejnojmenný film. Centrum města Brugg se řadí mezi jedno z nejzachovalejších historických center v Evropě. Nachází se zde plno zajímavých památek, které stojí za návštěvu. Navštívili jsme zde i nějaké kostely, které jsou plně bezbariérové, a dokonce i vytápěné. Pohyb po ulicích města je pro vozíčkáře snadný. Jsou zde ulice dlážděny hladkými dlaždicemi a ulice s typickými českými kočičími hlavami zde moc nejsou. Co se týče veřejných záchodů, ty jsme zde netestovali. V určitých místech jsme si všimli, že se v centru nacházely chemické záchody (Toi-Toi).

Promenáda kolem vodního kanálu

Větrný mlýn

Okružní plavba v Bruggách

- je nejlepší a nejhezčí varianta prohlídky centra města, která trvá zhruba jednu hodinu. Během projížďky jsme projeli většinu města a viděli nejrůznější zákoutí s restauračními teráskami, které jsou skryty oku turistů. Určitě bychom tedy prohlídku lodí doporučili. Cena projížďky se pohybovala okolo 10 euro (v roce 2012). Samotný nástup do lodičky není přizpůsoben pro vozíčkáře, ale je zde ochotný personál, který při nástupu pomůže. Vozík je pak zanechán u nástupního mola. Sedí se na polstrovaných lavicích po obvodu.

Po projížďce jsme se šli podívat na starou městskou bránu, ke které jsme se dostali po zpevněné štěrkové, cestě vedoucí okolo břehu řeky s krásnou přírodou. Od vjezdové brány vedoucí do centra města jsou na kopečkách vidět dobové větrné mlýny.

Choco story

- dle recenzí našeho knižního průvodce, mělo být muzeum bezbariérové, ale bohužel tomu tak nebylo. V museu se sice nacházel výtah, se kterým se dostanete do všech tří pater, ale před muzeem se vyskytovali tři schody, které vozíčkář bez pomoci nepřekoná. Vnitřek muzea je vybaven různými nájezdy s občasnými malými schůdky a prahy. Samotná expozice muzea je zajímavá, zahrnující historii čokolády, doplněna spoustou videí týkajících se současné a dřívější výroby čokolád. Konec expozice je věnován historii balení čokolád. Co nám k úplné dokonalosti expozice chybělo, byla alespoň malá ochutnávka. Cena vstupu je 10 euro (v roce 2012). Návštěvu muzea doporučujeme v případě špatného počasí, jinak asi ne.

Stará městská brána v Bruggách Promenáda kolem vodního kanálu

Čtvrtý den - Gent a Luxembourg

V neděli před odjezdem z Belgie jsme si prohlédli město Gent, které je velmipodobné Bruggám. Po rozloučení s naší hostitelkou Leou jsme vyrazili směr Česká republika. Cestu zpět jsme si naplánovali přes Luxembourg, kam jsme přijeli až za tmy. Místní budovy byly pěkně nasvícené a vytvářeli tak romantickou atmosféru. Co se týče bezbariérovosti města, můžeme pouze podotknout, že chodníky, alespoň tedy co jsme v centru viděli, jsou opatřeny nájezdy a samotné pohybování po náměstích je bezproblémové. Bohužel jsme neměli možnost město blíže poznat. Po dvouhodinové návštěvě jsme z města odjeli do Liberce. V Německu jsme v autě přespali na jednom z odpočívadel a pátého dne v pondělí dojeli do Liberce.