Cestování bez bariér

Velká Británie - Doprava

Zpět na Londýn

V Británii se jezdí v opačném směru než v ČR, a to vlevo. Na tuto změnu si není těžké zvyknout. Při řízení auta si musíte dávat pozor při řazení rychlostních stupňů. První rychlostní stupeň se totiž řadí od řidiče směrem ke spolujezdci (jako pátý rychlostní stupeň). Mně osobně dělalo problém hlídání levé strany, kde jsou zpětná zrcátka (v ČR to máme po pravé straně). Po jednom dnu řízení si člověk na tuto změnu zvykne.
Při odbočování na křižovatce si člověk musí uvědomit, jakým směrem projede křižovatku. Například když se odbočuje doleva, jede se hnedka doleva, jako když se u nás odbočuje doprava. Zato při odbočování doprava si musíte najet do křižovatky a odbočit ke vzdálenému okraji, jako když se u nás odbočuje doleva. Zdá se to jednoduché a logické, ale několikrát se mi povedlo najet do protisměru.
Plno lidí má obavu z jízdy po kruhovém objezdu. Obava je přitom úplně zbytečná. Silnice Vás navede správným směrem tak, že nemáte tendenci jet opačným směrem.
Kruhové objezdy jsou v Británii v různých podobách, a to o více proudech, nebo je na zemi nakreslený kruh ztvárňující kruhový objezd nebo se objíždí kanál.
Pokaždé zde platí stejná pravidla, kterými se musíte řídit. Britové je ale s oblibou porušují, proto buďte opatrní a ve střehu.
Jízda po více proudovém kruhovém objezdu se čtyřmi výjezdy - když chcete z kruhového objezdu vyjet prvním výjezdem, tedy doleva, zařadíte se před kruhovým vjezdem do levého jízdního pruhu, a přitom dáváte blinkr doleva po celou dobu.
Když chcete jet druhým výjezdem, tedy rovně, zařadíte se před kruhovým objezdem do prostředního jízdního pruhu. Do kruhového objezdu vjíždíte bez zapnutého blinkru a blikáte až při výjezdu z kruhového objezdu.
Když chcete jet třetím výjezdem, tedy doprava, zařadíte se před kruhovým objezdem do pravého vzdáleného jízdního pruhu. Na kruhový objezd vjíždíte doprostřed se zapnutým blinkrem doprava. Ten máte zapnutý po celou dobu jízdy po kruhovém objezdu a při výjezdu z kruhového objezdu dáváte levý blinkr.

V Británii se jezdí ve městě rychlostí 30 mil/h (okolo 50 km/h), mimo město 60 mil/h (96 km/h), mimo město s přívěsem 50 mil/h (80 km/h), na rychlostní komunikaci 70 mil/h (112 km/h), na rychlostní komunikaci s přívěsem 60 mil/h (96 km/h), na dálnici 70 mil/h (112 km/h), na dálnici s přívěsem 60 mil/h (96 km/h).

Ve Velké Británii je tolerance 0,8°/oo alkoholu. Při jízdě není povinné celodenní svícení. Britové nesvítí ani ve tmě jak mají a jejich styl svícení je občas dost pozoruhodný. Poplatky se na dálnicích neplatí. Placené jsou pouze některé úseky, formou mýtného. Placené úseky jsou vždy viditelně označeny a dá se jim vyhnout.

 

Britští řidiči

jsou gentlemani a chovají se převážně mezi sebou slušně a ohleduplně. Málo kdy se ozve troubení či posunkování na ostatní řidiče. I přesto se při jízdě po Londýnu musíte obrnit trpělivostí. Ježdění se totiž neobejde bez stání v kolonách, které tu jsou na denním pořádku, a to i ve večerních hodinách. Způsobené je to převážně nelogickým naprogramováním semaforů u křižovatek, které na sebe navazují. Jeden semafor ukazuje zelenou, druhý červenou a naopak. Občas je prostor mezi křižovatkami doplněn dalšími semafory pro chodce, které dle přání chodců zastavují provoz. Cesta se pak z jednoho konce Londýna na druhý velmi prodlouží a unaví.
Na co si řidiči musí obzvlášť dávat pozor je stání v křižovatkách. V Británii je stání v křižovatkách považováno jako dopravní přestupek. Takže řidič než projede křižovatku na zelenou, musí vyhodnotit, zda jí projede a nezůstane stát v křižovatce, když je za křižovatkou stojící kolona. Pokud byste se nevešli, zůstaňte stát i přesto, že máte zelenou.