Cestování bez bariér

Pět dní v San Francisku

Fotky: San Francisco                         Video

Střední obtížnost Doprovod

Navštívená místa: radnice (City Hall)Lombard Street, historická tramvajSan Francisco Martime National Historical Park, Golden Gate Bridge, Chinatown, Alcatraz,  Molo 39

Vyhlídky: Black Point, Golden Gate Bridge Vista Point,

Nákupy: přístav z obchodní čtvrtí, Molo 39, Golden Gate Bridge Center

Po dvoudenní vyčerpávající cestě z Yellowstonu osamělým americkým venkovem jsme stanuli před zářivě červenou branou do San Francisca, mostem Golden Gate. Naposledy jsme trávili čas v betonové džungli v Salt Lake City a po týdnu cestování, někdy vyprahlou, někdy více zelenou pustou krajinou, bylo pro nás velkoměsto západního pobřeží příjemnou změnou. Byl podvečer a San Francisco se postupně připravovalo na noc. Užasle jsme sledovali z Golden Gate Bridge jak město uléhá ke spánku a odrazy jeho světel se třpytí na hladinách oceánu. Jediným rušivým elementem byla auta, která s hlasitým duněním svištěla po mostě.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Golden Gate Bridge

Jedeme dál do Redwood City, kde nás netrpělivě očekávají zde žijící rodinní příslušníci. Odtud v následujících čtyřech dnech podnikáme výlety do San Francisca. Začali jsme u místní radnice (City Hall), která se nachází na Civic Center Plaza. Přímo u radnice bylo několik parkovacích míst pro vozíčkáře. Jedno z parkovacích míst jsme obsadili naším Dodgem (za radnicí v ulici Van Ness Ave, naproti budově Herbst Theatre.) Bylo krásné slunečné počasí a radnice z roku 1915 se majestátně pyšnila svojí kupolí, projektovanou podle kopule Chrámu Sv. Petra ve Vatikánu. Díky plné bezbariérovosti radnice a bezplatného vstupu, jsme si ji mohli prohlédnout i zevnitř. Radnice je unitř bohatě zdobená oblouky a jejím srdcem je mohutné kamenné schodiště, bohatě zdobené, které se nachází přímo pod kopulí.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, radnice, City Hall

Lombard Street

Je nejklikatější ulice světa a stala se jedním z našich cílů. Leží poblíž vrcholu Russia Hill a jde o jednu z nejnavštěvovanějších atrakcí San Francisca. Tvoří ji osm zatáček, které lze v jednom směru bezplatně projet autem. Po obou stranách ulice je schodiště pro pěší. Z vrcholku je krásný výhled na slavnou věznici Alcatraz a Coint Tower tyčící se na vrcholku Telegraph Hill. V našem případě jsme si Lombard Street projeli autem hned dvakrát a v některých okamžicích, když jsme opakovaně stoupali strmými uličkami zpět na vrchol, mělo se stoupáním problémy i naše auto. V některých úsecích jsou totiž ulice  San Francisca až nevídaně strmé, což je další zajímavostí tohoto města. Z těchto důvodů jsme se raději ani nepokoušeli o výstup s vozíčkem. Místo k zaparkování doporučujeme využít v ulicích Hyde Street, Leavenworth Street nebo na vrcholku Lombard Street. Moc nedoporučujeme parkovat pod vrcholkem jako jsme zaparkovali my. Je to tu natolik příkré, že jsme při otevírání dveří z jedné strany potřebovali hever a z druhé strany pro Míšu záchytnou síť, aby nám z auta nevypadla Usmívající se.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Lombard Street

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Lombard Street USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Lombard Street

Na vrcholek Lombard Street se dá kromě auta, nebo pěšky vyjet i historickou tramvají, která se za pomocí ocelových lan doslova škrábe strmými uličkami. Tyto tramvaje jsou jedním z neodmyslitelných symbolů města a řadí se tak k nejnavštěvovanějším atrakcím. Po městě jezdí tři linky, Powel – Hyde line (linka č. 1), Powel – Mason Line (linka č. 2) a California line (linka č. 3). Za nejhezčí linku je považována linka č. 1, která je mimo jiné vybavena i unikátní točnou na zastávce Hyde/Beach (počáteční i konečná zastávka). Jízdu tramvají lze ukončit na jakékoliv zastávce. Nás od fascinující projížďky odradili tři důvody. Prvním důvodem byla několik desítek minut dlouhá fronta, druhým byla cena (okolo 20 dolarů na osobu/2018) a třetím důvodem byla nebezbariérovost spojená s přeplněností vagónů.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, tramvaj, tram

Naštěstí se u točny Hyde/Beach nachází další místa stojící za návštěvu, jako je např. blízký přístav s obchodní čtvrtí a restauracemi nebo San Francisco Maritime National Historical Park, odkud je vidět plachetnicová loď a vězení Alcatraz. Pro nás toto místo bylo místem vhodným k odpočinku. Z betonových teras jsme sledovali písečnou pláž a San Franciský záliv lákající ke koupání. Kousek od těchto teras se nachází místo Black Point, kam vede betonová cesta, odkud jsme měli možnost si prohlédnout most Golden Gate s vězením Alcatraz z jiného úhlu. V této části města je parkování pro vozíčkáře poměrně bezproblémové. Mezi parkem San Francisco Maritime National Historical Park a točnou tramvaje jsou hnedka dvě bezplatná parkovací místa.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Golden Gate Bridge, Alcatraz

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Alcatraz

Podvečer u Golden Gate Bridge

Završením celého dne byla návštěva ulice Marine Dr., která leží přímo pod Golden Gate Bridge, u Fort Point. K místu jsem dojeli bez problémů autem a zaparkovali na místním bezplatném parkovišťátku. Slunce pomalu zapadalo za kopce a my začali žhavit spouště foťáků a kamer. Každá vteřina tohoto okamžiku byla nezaměnitelná a my pořizovali nesčetné množtství fotografií Golden Gate Bridge a Alcatrazu. To bude zase tříděníčko, řekli jsme si, a vypravili se na další zajímavé místo a to na Golden Gate Bridge Vista Point. To se nachází na druhém břehu nad mostem. Odtud lze pořídit fotografii San Francisca ve stínu Golden Gate. Mimo to je zde krásný výhled na otevřené moře. Než jsme ale zavítali na tuto vyhlídku, zastavili jsme se před vjezdem na most u Golden Gate Bridge Center v místním suvenýrovém obchodu, kde jsme si koupili nějaké ty dárečky a výbornou kávu na cestu.

Co se týče poplatku za přejetí mostu, tak ten je účtován pouze tehdy, když přijíždíte do města. Při odjezdu z města je přejezd mostu zdarma.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Golden Gate Bridge

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Golden Gate Bridge USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Golden Gate Bridge

Druhý den- Chinatown, Alcatraz, Molo 39

V tento den jsme zavítali do poměrně kopcovitého centra, které se dá hravě zdolat pěšky. Největším problémem je parkování. Všude samá auta, nebo zákazy. V některých případech nám nezbývalo nic jiného než parkovat v dražších podzemních parkovištích. Jako třeba u Chinatownu, v ulici Bush St., kde se nachází jižní vchod s monumentální Dračí bránou, za níž se nám svět změnil před očima. Barva domů se z velkoměstské šedi změnila na pestrobarevnou, konce střech se zakroutily nahoru a ulice začaly být lemovány ozdobnými pouličními dračími  lampami. To vše doplňovalo nesčetné množství vůní, linoucí se z místních restaurací nabízejících nejrůznější lákavé pochutiny.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Chinatown

Hladoví a vyčerpaní z hledání parkovacího místa jsme už těmto nabídkám nedokázali dále odolávat a nechali se zlákat sushi v restauraci Floating Sushi Boat. Dosud nevídané druhy sushi nám proplouvaly před očima na malých loďkách a my nevěděli, kde začít. Jeden, druhý, třetí krásně ozdobený porcelánový talířek mizí z lodiček a připlouvají další. Paráda. Po chvilce máme každý u sebe sloupeček prázdných talířků. Najednou Míša zvolá, panejo. Cena každého sushi se odvíjí podle toho, na jakém talířku je podáváno. Ty nejhezčí, na kterých pochopitelně plují nejlákavější druhy, jsou nejdražší. Následuje panika  a revize talířků. Lukáš má samozřejmě největší počet těch krásně zdobených.  Smějící se No nic, nějak se to poplatilo a pokračovali jsme dále.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Chinatown USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Chinatown

Z vůněmi prosyceného Chinatownu jsme zamířili do přístaviště k molu č. 33, do ulice The Embarcarero, kde jsme se nalodili na trajekt směr Alcatraz. Nástup a výstup byl díky široké lávce uzpůsoben i pro vozíčkáře. Doporučujeme zabrat co nejrychleji příď lodě, kde je perfektní výhled na ostrov a Golden Gate Bridge při jasném počasí.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Alcatraz, Alkatraz USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Alcatraz, Alkatraz

vězení Alcatraz

Po patnácti až dvacetiminutové plavbě jsme se ocitli v Alcatrazském přístavišti, odkud nás motorový vláček vyvezl před samotný vchod do vězení (vláček byl vybavený jedním vagonem pro přepravu vozíčkáře). Nebylo nic divného, že prohlídka začala v místech přijímání vězňů a to ve sprchách s prostory pro fasování vězeňského mundůru. Naštěstí jsme vyfasovali pouze a jenom elektronického průvodce v anglickém znění. Ten nás následně prováděl zdejším areálem a seznamoval s každodenním životem vězňů. Nakonec jsme zavítali do hlavního prostoru cel, kde nás čekal zajímavý pohled na jejich dvoupatrové uskupení. Některé cely byly pro představu vybaveny dobovým nábytkem. V celách určených pro samotku, nebo pro doživotně odsouzené, je mžnost si na chvilku zkusit být alcatrazským vězněm. Představa zbytku života stráveného v prostoru o rozměru 3 x 2 m je skličující. Dále jsme zavítali na sportovní hřiště, odkud je krásný výhled na Golden Gate Bridge a do vězeňské jídelny s kuchyní.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Alcatraz, přístav USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Alcatraz, Alkatraz

Závěr prohlídky je věnován bachařům a životě jejich rodin na ostrově. Velmi těžko jsme posuzovali, kdo byl vlastně na ostrově vězněm. Odsouzení vězni, nebo bachaři a jejich rodiny?! Celá prohlídka nám zabrala celé odpoledne a můžeme říct, že to stálo za to. Vězení je převážně bezbariérové mimo vězeňského dvora, kam se musí sestoupit a zpětně vystoupit po úzkých schodech. Samotné lístky jsme si z důvodu velkého zájmu museli rezervovat cca půl roku dopředu.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Alcatraz, Alkatraz

Molo 39

Leží kousek od Alcatrazského nástupiště na trajekt a je jedním z největších taháků v San Francisku. Zdejší molo totiž obývá smečka 1700 kusů lachtanů (Sea Lion), kteří se na něm lenošivě pohupují. Kromě toho si tu můžete užít nakupování v místních obchodech, které nabízejí snad úplně všechno. Místní atrakce nabízejí taktéž plno zábavy. My jsme celý den završili návštěvou jedné z mnoha kaváren a před cestou do Redwood City si pochutnali na kávě. V případě, že sem zavítáte za jasného počasí, vás tu čeká další bonus a to překrásný výhled na Golden Gate Bridge a Alcatraz. Další dny jsme ztrávili s našimi rodinnými příslušníky, který nám zde po celou dobu poskytovali střechu nad hlavou.

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Molo 39, Pier 39

USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Molo 39, Pier 39 USA, Kalifornie, California, San Francisko, San Francisco, Molo 39, Pier 39